الوند ایران(دیار الوند)

الوند ایران(دیار الوند)

عکس و اخباری از کوهستان، محیط زیست، سفر و کلی مطالب آموزشی در زمینه های ورزشی، اجتماعی و ...
الوند ایران(دیار الوند)

الوند ایران(دیار الوند)

عکس و اخباری از کوهستان، محیط زیست، سفر و کلی مطالب آموزشی در زمینه های ورزشی، اجتماعی و ...

"توتیا"ی الوند در معرض خطر

کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان گفت: تراکم گیاه توتیا در دامنه‌های الوند رو به کاهش است.

"همایون خیری" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، همدان، با بیان اینکه دامنه الوند و سایر مناطق استان همدان محل رویش بسیاری از گیاهان دارویی است، اظهار کرد: توتیا گیاهی است بوته‌ای به ارتفاع 20 سانتیمتر که در فصل بهار در ارتفاعات 2000 متری و بالاتر رشد می‌کند و تراکم این گیاه نسبت به سال‌های قبل کمتر شده و در معرض خطر است.

وی با اشاره به رویش گیاهان داروی مختلف در مراتع همدان، اظهار کرد: گیاه توتیا و ریواس نیز جزء گیاهان دارویی و پرمصرفی هستند که در این مناطق رویش دارند و روزبه‌روز تراکم آنها رو به کاهش است.

خیری تصریح کرد: گل‌های توتیا از سفید تا بنفش بسیار زیبا دیده می‌شود و در انتهای ساقه و جایی که به گل‌ها می‌چسبد گرد سفید رنگی تولید می‌شود که ساقه را می‌پوشاند به طوری‌که این گرد خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد.

کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان خاطرنشان کرد: گیاه ریواس نسبت به توتیا دامنه پراکنش بیشتری دارد به طوری‌که در دامنه‌های شمالی و جنوبی الوند و بوقاطی می‌روید اما باید توجه کرد که این گیاه نیز در صورت برداشت‌های بی‌رویه از بین می‌رود.

وی یادآور شد: ریواس گیاهی بوته‌ای با برگ‌های گرد بزرگ است که در منطقه کوهستانی و شیب‌های شمالی رشد می‌کند، گل‌های این گیاه خوشه‌ای قرمز رنگ بوده و دمبرگ‌های قرمز رنگ و جوان آن قابل استفاده است.

"مفراح" گونه اختصاصی استان همدان

کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان گفت: گیاه دارویی مفراح تنها گونه از خانواده نعناییان است که فقط در همدان پراکنش دارد.

وی افزود: این گیاه دارویی در کنار آبراهه‌های منطقه الوند رشد می‌کند و گونه‌ای خاص از خانواده نعناییان است که در استان همدان رویش دارد.

خیری با بیان اینکه این گیاه به علت استفاده در زمینه‌های مختلف دارویی، بهداشتی و غذایی حائز اهمیت است، ادامه داد: کشت و تکثیر گونه‌های در معرض خطر و بازگردانی آنها به طبیعت یکی از وظایف باغ گیاه‌شناسی است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از گیاهان دارویی از جمله توتیا، ریواس و موسیر در معرض خطر قرار دارند، تصریح کرد: برای جلوگیری از انقراض گونه‌های گیاهی باید فرهنگسازی در زمینه برداشت صحیح این گیاهان صورت گیرد و همچنین از برداشت آنها در زمان بذردهی جلوگیری شود.                                                                         منبع : ایسنا



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.